A közösségi média pszichológiája
2013. 06. 28. 18 : 28
A közösségi média az egyik leghatékonyabb marketingcsatorna, amivel csak egy vállalat rendelkezhet. De miért is?
A válasz a közösségi média jellegében rejtőzik – nevezetesen, hogy (akár az online szóbeszédek alapján, akár nem) a többi csatornával ellentétben elsőként a fogyasztónak kell nyitnia a márka felé, amely csak ezek után tud párbeszédet kezdeményeznie vele.
Gyakorlatilag nem számít, hogy a fogyasztó milyen apró gesztust tesz – akár csak egy lájk, akár csak a márka oldalának meglátogatása – ha már energiát fektetett valamibe, valamilyen szinten ragaszkodni is fog hozzá.
Hogy miért? A magyarázatot a pszichológiában találjuk. Ha szívességet teszünk valakinek – a befektetett idő és energia miatt – valamilyen módon törődni is fogunk vele. Nyilvánvalóan a legtöbb apró szívességet, amit másoknak tettünk másodpercek alatt elfelejtjük és egyáltalán nem gondoljuk, hogy bármilyen kihatása lenne az érzelmeinkre. Ettől függetlenül ez a jelenség igencsak létező és valós, legalábbis az itt található tanulmány szerint.
És az sem meglepő, hogy ez a hatás sokkal gyengébb márka és fogyasztó, mint két valós ember között, de még mindig jóval erősebb kapcsolatot eredményez, mint a hagyományos hirdetések.
És persze erre a hatásra még ráépülnek mások is:
- A közösségi médiával ellentétben a hagyományos médiában a fogyasztóra rákényszerítik a reklámokat, és – képletesen szólva – megmondják neki, hogy mit akar, ami sokak számára visszás hatást válthat ki.
- A közösségi média lehetőséget nyújt arra, hogy sokkal jobban lehessen célozni kisebb csoportokat és kisebb csoportoknak egyszerűbb releváns, szimpatikus tartalmat nyújtani, mint általánosságban mindenkinek.
Forrás: http://smartblogs.com/social-media/2013/03/22/the-secret-psychology-of-effective-social-media-relationships/
Írta: Bene Zoltán
A közösségi média megjelenése az üzleti kommunikációban
2013. 06. 25. 16 : 00
A közösségi média szerepe a vállalati környezetben egyre inkább az üzleti kommunikáció kulcsává válik – írja Dan Bieler. Akár bevallja magának egy vállalat, akár nem, a felhasználók megváltozott internetezési szokásai miatt számolniuk kell az kétoldalú kommunikációra lehetőséget nyújtó platformokkal munka közben is.
A közösségi hálón jelenlévő emberek ugyanis nem csak élmények megosztására használják ezeket a felületeket képek, történetek formájában, hanem az információ áramlás felgyorsítása érdekében is. A legtöbben hasonlóan hatékony kommunikációra vágyunk a munkahelyünkön is, mint amikor szabadidőnket töltjük. A kommunikáció felületeti az üzleti életben is egyenes arányosan változnak és rugalmasabbá válnak a technológia fejlődésével.
Ezen kívül a munkahelyi kommunikáció kultúrája az, ami rugalmasabbá teheti a munkavégzést, ösztönözheti a kreativitást, megkönnyítheti az üzleti törekvéseket.
Összességében ezek a társadalmi dinamikák azok, amik az IT és üzleti vezetőinek egyaránt rejtenek lehetőséget és kihívást is:
- költséghatékony kommunikáció – eredménye pedig hatékony együttműködés és kommunikációs csatornák
- újabb együttműködési csatornákat nyit a szállítókkal való kapcsolattartásra
- elősegíti a kommunikációs csoportmunkát (egy végeredmény a cél)
- felmerülhetnek biztonsági és megfelelőségi kockázatok is, hiszen a közösségi média kommunikációs szolgáltatásai kiváltó okai lehetnek az említett kockázatoknak: hiszen az ügyfelek megjelenhetnek szolgáltatóként is néhány szolgáltatásnál.
- újra kell gondolni a kommunikáció irányelveit és annak irányítását. Ez a feladat az IT és üzleti vezetőkre hárul, tehát egy felülről irányított döntés szerint kell a vállalati környezet kommunikációját meghatározniuk.
Írta:
Novák Rebeka
Forrás: